Om aan te melden surft u naar www.data.vastgoedloket.be en klikt u in de rechterbovenhoek op de knop “aanmelden”.
Indien u nog niet over een account beschikt, dan dient u zich eerst te registeren.
U klikt hiervoor op “Een nieuwe immo-connect account aanmaken”.
U doorloopt de stappen om een account aan te maken.
Geef de activatie code in die u ontving via email.
De volgende stap houdt in dat u uw eID moet koppelen aan uw account.
Deze koppeling is nodig om later de aanmelding met eID te kunnen uitvoeren.
Na uw persoonlijke gegevens vult u ook de gegevens van uw organisatie verder aan.
Eens uw profiel en organisatie volledig zijn, kunt u verder met de registratie op de monitoring tool.
Wanneer u geregistreerd bent, kan u steeds aanmelden met eID.
U klikt op “Aanmelden via eID”.
Indien de installatie van de eID-software correct is, zal de browser op dit punt vragen uw certificaat te selecteren.
Vervolgens dient u de pincode van uw eID in te geven.
Bij een succesvolle aanmelding krijgt u in de rechterbovenhoek uw naam te zien, gevolgd door uw organisatie.
Ziet u dit niet, klikt u op uw naam en selecteert uw organisatie als "actieve organisatie".
De eerste die zich voor een organisatie aanmeldt, zal de beheerder worden van de organisatie. Idealiter is dit de zaakvoerder.
Hij/zij beheert het profiel van de organisatie en kan/moet medewerkers toevoegen/bevestigen.
Om een medewerker toegang te geven dient die medewerker zelf te beschikken over een Immo-Connect account.
De medewerker surft naar www.data.vastgoedloket.be en klikt op “Aanmelden”. Daar kiest de medewerker voor “Een nieuwe Immo-Connect account aanmaken”.
Hij/zij volgt de stappen om zijn account te creëren.
Zo zal de medewerker zijn/haar account dienen te activeren.
De volgende stap is het inlezen van de eID, zo worden de nodige erkenningen opgehaald en zal de medewerker later ook kunnen inloggen met eID.
Nadat het profiel vervolledigd is, dient de medewerker de organisatie toe te voegen. De medewerker zal voor deze organisatie (indien reeds door de zaakvoerder aangemaakt) op “wachten op bevestiging” komen te staan.
De beheerder dient zich vervolgens aan te melden en de medewerker te bevestigen binnen de organisatie.
Dit zal gebeuren door als beheerder, na aanmelding, rechtsboven op uw naam te klikken en "Mijn organisaties" te kiezen.
Er zal een oranje aanduiding zijn op uw overzichtspagina wanneer er medewerkers op “wacht op bevestiging” staan.
U kunt hier op klikken om u onmiddellijk naar deze pagina te begeven.
U klikt op de knop “wacht op bevestiging” en dient de medewerker binnen de organisatie te bevestigen.
U kan hierbij kiezen of u de medewerker ook beheerder wilt maken en u kan de medewerkersinformatie aanpassen.
Op het volgende scherm zal u de toegangsrechten voor de geregistreerde tools kunnen instellen.
Dit kan natuurlijk enkel op voorwaarde dat de medewerker de eID kaart gekoppeld heeft aan zijn/haar profiel en over de nodige erkenningen beschikt.
Stuur ons een mail via vakantieverhuur@vastgoedloket.be en geef een duidelijke vermelding van het exacte probleem.
Een beeld zegt vaak meer dan duizend woorden, een schermafbeelding van het probleem aan uw mail toevoegen is bijgevolg altijd welkom.
Windows:
Mac:
De fout die u krijgt, wil zeggen dat het certificaat van uw eID niet correct tot bij de browser geraakt ter verificatie.
Vaak lost het sluiten van alle browservensters (browser in zijn geheel dus) en het heropenen van de browser (Chrome / Mozilla Firefox met eID add-on / Edge / Safari / ...) het probleem al op.
De oorzaak van deze foutmelding ligt meestal in het plaatsen van de eID-kaart wanneer de browser reeds geopend staat.)
Moest dit het probleem voor u niet oplossen, kan u best even de computer heropstarten, maar met uw eID-kaart in de kaartlezer en de kaartlezer aangesloten tijdens het herstarten.
Na het opnieuw opstarten, opent u de browser (Chrome / Firefox met eID-add on / Edge / Safari /...), surft wederom naar de website www.data.vastgoedloket.be en probeer de aanmelding opnieuw.
Indien het na bovenstaande stappen nog niet moest lukken, dient u wellicht de certificaten nog te valideren in de eID-Viewer.
Dit doet u door opnieuw alle browservensters volledig af te sluiten, de eID-viewer te openen en bovenaan te klikken op het derde tabblad ‘Certificates’.
Vervolgens selecteert u uw naam met ‘Authentication’ erachter; u vinkt onderaan het vakje aan bij ‘Always validate certificate trust’ en klikt op ‘Validate now’.
U herhaalt deze stappen voor uw naam met ‘Signature’ erachter.
Zodra de certificaten werden gevalideerd, surft u naar test.eid.belgium.be en voert de eID-test uit.
Bij een positief resultaat kunt u opnieuw naar www.data.vastgoedloket.be surfen en opnieuw proberen aan te melden.
Als deze test niet slaagt na het doorlopen van alle bovenstaande stappen, gelieve dan een andere browser te proberen. (Mozilla Firefox met apart geïnstalleerde eID add-on / Google Chrome )
In uitzonderlijke gevallen dient u eveneens na te gaan of uw antivirus/firewall de verbinding niet tegenhoudt.
Indien aanmelding nog steeds niet lukt, contacteer ons dan gerust terug, eventueel met een printscreen van het volledige scherm van de foutmelding in de test of van het punt waarop u vast loopt.
Wanneer uw Mac (Apple computer) vraagt naar het "sleutelhangerwachtwoord", bedoelt men hier standaard het wachtwoord van de computer mee.
Echter is het zo dat, wanneer u werkt met een eID-toepassing (zoals data.vastgoedloket.be), en u heeft gekozen om zich aan te melden met eID, men hier de pincode van uw eID-kaart bedoelt.
Op Windows gebruikt u best Google Chrome of Firefox. Vergeet bij Firefox niet de eID add-on te installeren!
Op Mac gebruikt u best Firefox. Vergeet hierbij niet de eID add-on te installeren!
Echter kan het zijn dat de standaardbrowser (Internet Explorer op Windows, Safari op Mac) ook werkt.